מנהל שיווק או מנמ"ר – כיצד יחולקו תקציבי חדשנות בארגון?

בשנת 2012 חזו אנליסטים של חברת הייעוץ 'גרטנר' כי "עד שנת 2017, CMO (מנהל שיווק) יוציא יותר על IT מCIO  (מנמ"ר)".
תחזית זו נחשבת כחריגה ובעצם "מזהירה" את מנהלי מערכות המידע בארגונים ש"הקרקע עלולה להישמט מתחת לרגליהם".

להלן המקור: By 2017 the CMO will Spend More on IT Than the CIO

על בסיס תחזית זו, מנתח מיכאל קריגסמן (אנליסט ויועץ אסטרטגי בינלא', עו"ד עסקי ובלוגר) את הממצאים של חברת 'גרטנר'.
מקור: Digital transformation: CIO / CMO and the crisis of confidence

לדעתו של מיכאל, טכנולוגיות עולם השיווק תצרוך תקציבים גבוהים יותר לאורך הזמן הקרוב.
אם ניתן מבט לישראל, ניתן לראות בשנים האחרונות שחברות חדשות נכנסות לתחום הדיגיטל
המספקות שירותי פרסום, הפצה, יחסי ציבור, קידום אתרים, פרסום אתרים, פרסום ברשתות חברתיות (פייסבוק, לינקדאין, טוויטר, גוגל פלוס וכו')
, פרסום אינטרנטי, בנייה והפצה של רשימות תפוצה כדי לשווק מוצרים ושירותים ועוד.

כאשר קמות עוד חברות ומגזרים הקשורים לטכנולוגיות שיווק, זה ברור שמדובר בתחום עשיר טכנולוגיות וחשוב ברמה האסטרטגית עבור כל עסק וארגון.

מיכל קריגסמן בדק  שני מחקרים בארה"ב שאינם תלויים זה בזה והם מוכיחים את הכיוון שאליו מצביעה גרטנר
וש'מוסיפות צבע' לחלוקת ההוצאות על טכנולוגיה בין מחלקות בארגון.

המחקר הראשון, מחברת ייעוץ טכנולוגית Avanade  מסביר כי 37 אחוזים מתקציבים שהוקצו בשנת 2014 להשקעות בטכנולוגיה, נמצאים כעת בשליטת מחלקות אחרות בארגון ויצאו מאחריות IT. המחקר  בדק עם 69 אחוזים ממנהיגי יחידה העסקית שמאמינים שהם יכולים לקבל החלטות טכנולוגיות טובות יותר, ומהר יותר ממחלקת ה-IT שלהם כאשר היא לא מעורבת.

עוד טוען המחקר ש- 79 אחוזים מהמנהלים ברמת C מאמינים שהם יכולים לקבל החלטות טכנולוגיה טובות יותר ומהר יותר מאשר צוות ה-IT.

Avanade מבסס מחקרו על סקר של "1003 מנהלים ברמת C, ראשי יחידות עסקיות, ומקבלי החלטות IT".

המחקר השני  שאותו מצטט מיכאל הוא מחברת CEB, שמציגים עצמם כ "חברת ייעוץ המבוססת על חברים" והטוענים כי
"אנשי עסקים בכירים מוציאים כיום 40 סנט $ נוספים על טכנולוגיה עבור כל 1 $ מנוהלים בתקציב ה-IT הארגוני המסורתי."
נקודות מפתח נוספות ממחקר CEB:
הצרכים של העסק, ולא יחידת מערכות המידע, ממקדים 40 אחוזים מהוצאות הטכנולוגיה הארגונית הכוללת (בהנחה שסה"כ הוצאות הטכנולוגיה מורכבת מהוצאות ישירות ממחלקת ה-IT וכן הוצאות IT שאינם מנוהלות ע"י מחלקת IT).
המחקר גם מציין שמנמ"רים מעריכים באופן משמעותי פחות את ההוצאה האמתית  בנושאי טכנולוגיה בארגון ולא תמיד רואים את "כל התמונה".

המחקר טוען שהסקרים מראים שההוצאות על חדשנות הקשורות לטכנולוגיה, מתרחשת בעיקר בתחום העסקי (75 אחוזים) ולא בתחום
ה-IT המהווים רק 25%. מחקר CEB כלל 165 ארגונים שהגיבו למחקר.

מניסיוני המקצועי, לעיתים קשה להעביר קו ברור בין אפליקציה שהיא בתחום ה IT
לבין אפליקציה שהיא באחריות מחלקה אחרת במיוחד שהמגמה של מיחשוב ענן תופסת תאוצה כך
שיותר ויותר אפליקציות, עובדות בארגון ללא צורך בתמיכה בהתקנה ברישוי ובניהול ישיר של ה IT
אבל לעיתים קרובות כן נעשות בידיעה בתמיכה ובעידוד של יחידת ה IT בארגון.

השלכות על CIO

מיכאל במאמרו מסיק שהגידול בהוצאות הטכנולוגיה מחוץ ל IT מתרחשים בארגונים רבים. לעובדה זאת, לדעתו, ישנן שתי השלכות:

–          המנמ"ר ומחלקת ה-IT עוברים יותר למצב של ספקים למערכות הקיימות (בחלקן מיושנות) ולא מהווים מובילים של חדשנות מתקדמת.

–          מחלקות עסקים בארגון ובכלל זה שיווק ומכירות ידאגו במשך הזמן למלא את 'החלל' שנוצר
על ידי חוסר החדשנות במחלקת ה- IT ויהפכו לקטר החדשנות המוביל בארגון.

אין ספק שאנחנו נכנסים לתקופה של שינויים דיגיטליים בתחרות הולכת וגדלה.
בעסקים רבים פלטפורמות המחשוביות, רשתות וטכנולוגיה נמצאים עדיין באחריות ה IT הארגוני
אבל מסתבר שהסקרים מראים על בעיה ניהולית של מנמ"רים רבים וניתן לומר בשלב מוקדם זה שהאינדיקטורים מציגים
מצב שבו מנהיגים עסקיים בארגונים רבים איבדו את האמון ביכולתו של מנהל מערכות המידע לפתור בעיות ולספק חדשנות במהירות וביעילות.

מיכאל מדגיש במאמרו שללא מנהיגותו של המנמ"ר והובלתו את הטכנולוגיה החדשה, מגמה זו צפויה להימשך ואף להחריף וכך לסכן את מעמדו בארגון.
לדעתי, כדי להשאיר את המנמ"ר רלוונטי,
על המנמ"ר לשנות את כיוון המבט שלו מהתמקדות מקצועית בתחום המיחשוב והטכנולוגיה להבנת הצרכים העיסקיים בארגון
ובחיפוש קבוע ורצוף אחר פתרונות טכנולוגיים שעשויים לקדם את הארגון שלו ובכך גם ידחוף את הארגון לחדשנות וגם יחזק את מעמדו בו.