מנמ"רים זקוקים לשדרוג דחוף

סקר של חברת הייעוץ מקנזי שפורסם במרץ 2014 מציג "גידול בחוסר שביעות רצון" מתפקוד מנמ"ר בארגונים משני המשתמשים העיקריים שלו: המשתמשים העסקיים בארגון ובשורות IT עצמו. המחקר מציין כי כמעט שליש מהנשאלים בסקר ה- IT מאמין שהחלפת המנמ"ר צריכה להיות בראש סדר העדיפויות לשיפר ביצועי ה IT (!). הסקר מצביע על בעיית אמון לא קטנה בחברות במחלקת ה IT שלהם.

נתונים אלה מאותתים על משבר הולך וגדל שבו מנהל מערכות המידע והמחשוב למרות שהוא מרחיב את רמת המוצרים והשירותים בחברה עדיין אינו מוצא את מקומו הראוי בזמן שבו הציפיות של ה- IT משתנות במהירות.

עבור ארגונים רבים, כדי לגרום את השינוי הזה נדרש מהמנמ"ר ובמידה ויש לו מנהלים תחתיו גם מהם לפתח את כישוריהם העסקיים אבל הניסיון הקיים מוכיח שזה איטי או בלתי אפשרי במקרים רבים.

היכרותי עם ארגונים רבים בישראל במיוחד בחברות בינוניות, ברוב המקרים מנהלי ה IT הובאו לארגון מלכתחילה כאחראים על תשתיות המידע (חומרה, תכנה בסיסית, תקשורת, אבטחה, נגישות, מסדי נתונים) שם ההתמחות שלהם. מאחר והאתגרים בתחום הזה גדלים כל העת (מספר דוגמאות למהפכות רק מהשנים האחרונות: מעבר לקונסולידציה ווירטואליזציה, מחשוב ענן, גידול בניסיונות פריצה הדורש כל העת להתמיד בשיפור הגנות במיוחד מרשת האינטרנט, מהפכות בתחום תקשורת נתונים, המהפכה בתחום ניהול המיחשוב הנייד סמארטפונים/לפטופים/טבלטים וכו') מנהלי הIT מאותגרים במשימות אינסופיות הכוללות גם דרישה לשיפור השירות שלהם, להבטיח אמינות ויציבות למערכות התשתית וכל זה בתקציב מוגבל ולכן אינם פנויים לשדרוג הניהולי הנדרש.

במקביל, ייקח זמן עבור הנהלות החברות עצמן לאפשר את התפקיד החדש של המנמ"ר הכולל חדשנות אסטרטגית מעבר לתפקידו ההיסטורי כספק של תשתית טכנולוגיות של העסק. סקר מקינזי מציג ראיות לכך שאנו נמצאים כיום בתקופת המעבר המאתגרת הזאת.

ירידה נתפסת בביצועי IT: המשיבים בסקר מתוך ה IT עדיין מציגים את עצמם בעיקר כמנהלי תשתיות ארגוניות. תחומים כגון חדשנות וערך עסקי נמוכים בהרבה ברשימה. חשוב לציין, זה תפיסת הביצועים ירדה בשנה האחרונה.

מנהלי IT: "להחליף את ההנהלה שלנו". הדו"ח מציג כתב אישום בולט נגד האמון במנמ"רים

ההתלהבות להחלפת ניהול המנמ"ר מדגישה את החששות של חלק מארגוני IT שהמנהיגים שלהם לא יכולים לנהל את השינויים בנסיבות המתפתחות במהירות. רק 55 אחוזים מכלל המנהלים אומרים שיש למנהלי מערכות המידע שלהם השפעה משמעותית על האתגרים העסקיים של הארגונים שלהם.

יש כאן חידוש מעניין. אפשר כמעט לדמיין הצהרה ברורה יותר כי מנהלי מערכות מידע אינם מנהלים נכון את המעבר מתשתיות לעולם הדיגיטלי כמו שנדרש מהם? הנתונים מוכיחים כי מנהלי IT מבקרים את המנמ"ר אפילו יותר קשה מאשר עושים זאת המנהלים שאינם IT בחברה.

מקינזי – החלפת ניהול IT הוא בראש סדר העדיפויות

הסקר מצביע על שתי נקודות חשובות. הראשון הוא שעל מנהלי IT להכיר בכך שמנהיגים עסקיים חייבים להיות אחראים הרבה יותר לתוצאות של פרוייקטי IT שלהם והמחוייבות הזו היא בראש וראשונה לעסק. שנית, שתי הקבוצות רואות את הצורך להקצות מחדש את תקציב IT ולהבטיח שזה מתיישר עם הצרכים עסקיים. מניסיוני רב השנים ברור לי שזה קשה. לך תסביר להנהלה שלך שחייבים להחליף את הפיירוול הארגוני כדי לאפשר יכולות נרחבות יותר של הגנה וביטחון לעסק. איך זה מתחבר לצורך עסקי? או לבקש אישור תקציבי לפרוייקט התאוששות עסקית. מנהל השיווק ירצה בוודאי שתיישם אצלו מערכת CRM שהיא חיונית כיום בכל עסק. אבל אתה כמנמ"ר יודע שאם לארגון לא יהיה פתרון להתאושוות עסקית ( DRP ) אזי כל הארגון ימצא ברמת סיכון גבוה להישרדותו במקרה של אסון (התקפת טרור, שיטפון, סערה, שריפה, פיצוץ וכו').

בהנחה ששני הפרוייקטים הללו הם קריטיים לארגון באותה מידה והתקציב מוגבל, במה עליך לבחור?

נקודות אלה משקפות את המציאות שIT אינו נפרד מהעסק, למרות שחברות רבות מתנהגות כאילו פרויקטי IT שונים איכשהו באים מפעילויות אחרות וזה בולט בעיקר בחברות שאינן טכנולוגיות במהותן.

מחשבות למנמ"רים

למנהלי מערכות מידע ומחשוב, המסר הוא ברור ומוחלט: להיות ספק תשתית אינו מספיק כדי לענות על ציפיות של המנהיגים העסקיים של היום ומנהלי IT באגף שלכם.

מנמ"רים נדרשים פחות לבצע פרויקטים ארגוניים גדולים מדי, לפשט IT ולקצץ בהוצאות טכנולוגיה באחוז שההנהלה תקבע. אלה שרואים עצמם כמחוללי שינוי מתבקשים להוביל את מוצרי החדשנות ולאפשר לעסק התרחבות גלובלית.

מהסקר מוכח שמנמ"ר חייב להוסיף ערך עסקי. מינוח מעורפל זה הוא כמעט חסר תועלת ללא דיון קונקרטי שמסביר במפורש כיצד לבצע זאת בעזרת המנהלים העסקיים כדי להבין ולפתור את האתגרים הספציפיים שלהם.

נסכם את ההסתגלות שמנהלי מערכות מידע מתחייבים.

CIO (מנמ"ר) צריך לשדרג את העסוק הנוכחי שלו לצרכים בשווקים המתעוררים של ערוצי הדיגיטל של היום. זה אומר לדעת יותר על צרכי העסק החל מהשורה של אנשי העסקים הבכירים כלומר סמנכ"לים, מנהל חטיבות וכו'. חינוך והתנסות בלתי פוסקים נדרשים כאן כדי להיות מוצלחים. CIO צריך להיות בעל החזון והמטיף שיכול לקחת אחריות – החל מהצוות הניהולי ועד כוח העבודה באופן מלא ולהגשים את המעבר העסקי הנדרש.

מנהלי מערכות המידע הטובים ביותר מבינים שמחוייבות  – לדבר, להקשיב, ללמוד, גורר פעילויות להישגים בשטחים החדשים של המנמ"רים שהצלחתם היא גם הצלחת הארגון.

 

לקבלת מידע על השירות שלנו למנמ"ר במיקור חוץ מוזמנים להיכנס לדף הבא